تاریخ انتشار : سه شنبه 9 مرداد 1403 - 12:59
کد خبر : 128142

جزئیات مراسم تحلیف مسعود پزشکیان؛

رکوردداران مراسم تحلیف چه کسانی هستند؟

رکوردداران مراسم تحلیف چه کسانی هستند؟
 در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تاکنون 13 مراسم تحلیف برگزار شده و 8 رئیس‌جمهور این سوگند را در مجلس یاد کرده‌اند

اختصاصی جارستان: مراسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره‌ ریاست جمهوری ایران و آغاز به‌کار رسمی رییس جمهور منتخب، ۷ مرداد با حضور رهبر انقلاب و جمعی از مسئولان در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) برگزار شد و حکم منتخب ملّت برای ریاست جمهوری بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، توسط رئیس دفتر رهبر انقلاب قرائت شد.

همچنین بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی رئیس‌جمهور منتخب باید پس از گرفتن حکم تنفیذ در مجلس شورای اسلامی و با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد کرده و سوگندنامه را امضا کند.

 

جزئیات و روند برگزاری مراسم تحلیف

 

مراسم تحلیف ساعت ۱۶ سه‌شنبه ۹ مرداد در محل برگزاری جلسات علنی مجلس و با حضور بیش از ۷۰ هیات از کشورهای خارجی در سطح رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس‌ مجلس، معاون رئیس‌جمهور، معاون نخست وزیر، وزیرخارجه و سفرا و همچنین سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای برگزار می‌شود. همچنین در این مراسم مهمانان داخلی در سطح رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از وزرا و مسئولان دولت سیزدهم و مقامات بلندپایه کشوری و لشگری حضور خواهند داشت و رئیس مجلس نیز میزبان مهمانان داخلی و خارجی خواهد بود.

 

رکورداران مراسم تحلیف پس از انقلاب

 

در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۱۳ مراسم تحلیف برگزار شده و ۸ رئیس‌جمهور این سوگند را در مجلس یاد کرده‌اند.

ابوالحسن نخستین رئیس جمهوری بود که در ۳۱ تیر ۱۳۵۹ با حضور در مجلس اول شورای اسلامی در مراسم تحلیف، سوگند ریاست جمهوری را به جا آورد.

پس از وی در ۱۲ مرداد ۱۳۶۰، تحلیف محمد علی رجایی و سپس آیت‌ا… خامنه‌ای، به عنوان رئیس‌جمهور سوم و چهارم در تاریخ ۲۱ مهرماه ۱۳۶۰و۱۸مردادماه ۱۳۶۴ در مجلس سوگند یاد کرد. تحلیف آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی در۲۶ مرداد ماه ۱۳۶۸ و ۱۳ مرداد ۱۳۷۲؛ تحلیف سید محمد خاتمی در ۱۳ مردادماه ۱۳۷۶ و ۱۷ مرداد ۱۳۸۰، تحلیف محمود احمدی‌نژاد در ۱۵ مرداد ۱۳۸۴ و ۱۴ مرداد ۱۳۸۸؛ تحلیف حسن روحانی ۱۳ مرداد ١٣٩٢ و ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۶ و در نهایت تحلیف سید ابراهیم رئیسی نیز در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ انجام شد. حال مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور ایران در ۹ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در جمع رکوردداران مراسم تحلیف؛ با برگزاری چهار مراسم از جایگاه رئیس مجلس و دو مراسم تحلیف از جایگاه ریاست جمهوری رکورددار است. پس از او محمد یزدی و هاشمی شاهرودی هرکدام از جایگاه رئیس قوه قضائیه سه دوره در کنار روسای جمهور منتخب آن دوره قرار گرفته‌اند. حسن روحانی در هر دوره ریاست جمهوری‌اش، مراسم تحلیف را درحالی به جای آورده که علی لاریجانی رئیس مجلس بوده و برادر او آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه بوده است.

حال در مراسم تحلیف امروز، محمدباقر قالیباف- که در رقابت با پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد- در قامت ریاست مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به‌عنوان ریاست دستگاه قضا کشور حضور خواهند داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.